Vulvodyni og vaginisme

Vaginisme betyr at bekkenbunnsmuskulaturen er stram og øm. Dette vil ofte føre til smerter ved innsetting av tampong og ved samleie. Vulvodyni og vestibulitt er en tilstand med kroniske smerter i skjedeåpningen.

Hvorfor dette oppstår er sjeldent tydelig, og ofte sammensatt. Stress, ytre påvirkninger, relasjoner og krav til seg selv kan både utløse eller forverre smertene. Det å ha smerter eller plager i underlivet er for mange veldig tabubelagt og kan være vanskelig å snakke om. Og enda vanskeligere å be om, eller få riktig hjelp.

Vulvodyni og vestibulitt er en tilstand hvor området rundt skjedeinngangen er svært smertefullt. Smertene kommer ofte ved berøring, som ved samleie eller bruk av tampong, men kan også være tilstede hele tiden. Smerten kjennes ofte som en brennende eller sviende følelse og kan i mange tilfeller også gi smertefulle spenninger i bekkenbunnsmusklene, også kalt vaginisme. Ved vestibulitt senkes smerteterskelen i skjedeåpningen. Derfor kan også lette berøringer som f.eks. stramt tøy eller å sitte i en spesiell stilling gjøre veldig vondt. Tilstanden rammer ofte unge jenter, men kan også forekomme hos kvinner i alle aldre. Dette er en underrapportert tilstand og mange kvinner har bare levd med smerter og tenkt at det er sånn det er å være kvinne.

Vaginisme betyr at bekkenbunnsmuskulaturen er stram og øm. Dette fører til ufrivillige sammentrekninger ved f.eks. samleie eller innsetting av tampong. Mange opplever at "det er noe som stopper" innenfor skjedeåpningen. Pasienter med vaginisme kan også ha vulvodyni. Symptomer på vulvodyni og vaginisme:

• Smerter ved samleie

• Smerter i underlivet

• Svie

• Kløe

• Brennende følelse

• Stikkende smerter

• Smerter ved bruk av trange jeans og undertøy

• Smerter ved å sitte lenge

Det er heldigvis mer og mer tilbud om behandling for disse tilstandene, og mange er veldig dyktige og for mange kvinner er det mye av dette som fungerer.

Men for noen så kan det være mer traumatiserende og smerte-forsterkende å få interne behandlinger, få beskjed om å gjøre tøyninger selv innvendig og ha veldig mye fokus på det smertefulle området- altså underlivet.

Med både personlig og klinisk erfaring opplever jeg at en grundig kartlegging, samtale og nysgjerrighet rundt hele kvinnen, hvem hun her, familie, oppvekst, opplevelser og reaksjonsmønstre er vesentlig i et behandlingsforløp. Fordi livet setter seg i kroppen, og ved traumer som går på egenverd, å stå opp for seg selv, å gå på akkord med seg selv, og "people-pleasing", vil pust, energi og spenning i muskulatur bli påvirket.

Å hjelpe kroppen, som en helhet, å slappe/spenne av, å få tilbake dyp pust, å skape sirkulasjon ned til underliv og bekkenområdet er SVÆRT effektivt når det kommer til Vulvodynia og vaginisme. Stresshåndtering, egenkjærlighet og å sette grenser er også like viktig. Dette er sammensatte smerter- i en sammensatt kropp. Vi må derfor også behandle på en sammensatt måte.

Bare vit at du ikke nødvendigvis MÅ få behandling på innsiden av skjeden.

Pust hjelper.

Sirkulasjon hjelper.