Fordøyelse til besvær

Oppdatert: 4. sep. 2022

Forstoppelse, løs mage, IBS, magesmerter, intoleranser.. Det er mange måter å ha vondt i magen på, og osteopati HJELPER!

Magesmerter kan være forårsaket av en lang rekke problemer, fra luft i magen til mer alvorlige tilstander som blindtarmbetennelse eller Crohns sykdom.

Magesmerter kan være krampeaktige, vonde, dump/dyp, sporadisk eller skarpe.

Krampelignende smerte kan være assosiert med diaré, forstoppelse, oppblåsthet eller luft. Som kvinne kan det også være koblet til menstruasjon, spontanabort eller andre underlivsplager.

Virale, bakterielle eller parasittiske infeksjoner som påvirker mage og tarm kan også forårsake betydelige magesmerter.

Problemer med fordøyelsen er dog ikke alltid sykdom. Har du kanskje opplevd noe stort i livet, enten postivit eller negativt - der magen har sagt i fra? Sommerfugler i magen, klump i magen, diaré før eksamen, ingen matlyst etter et brudd eller tap, forstoppelse i stressa perioder? Magen din svarer direkte på hvordan du (faktisk) har det. Men noen ganger har det vart så lenge at man ikke lenger er klar over hva som faktisk påvirker magen, og vedvarer problemene - sammen med stresset, så vil det bli mer kronisk.

Hva kan hjelpe på fordøyelsen/forstoppelse:

Dype magepust

Avspenning

Sirkulære bevegelser

Å sitte i dyp squat

Yoga for fordøyelsen

Osteopatisk behandling

Som osteopat kan jeg ikke fjerne sykdommer, men sammen kan vi legge til rette for at kroppen fungerer mer optimalt, og dermed jobber på en mer hensiktsmessig måte.

Spireklinikken har mye klinisk erfaring med fordøyelsesbesvær, magesmerter og kroniske plager. Det er hjelp å få!

Skrevet av: Isabelle Aguilera // Spireklinikken

Cafe.png